Toyota Auris HSD Sol teszt PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Írta: Aszódi Ádám   
2011. október 14. péntek, 11:00

Az arany kiválóan vezeti az áramot. Lássuk, az áram hogyan vezeti az Aurist! Pontosabban, hajtja.


A Toyota már több mint, egy évtizede készít sorozatgyártás formájában hybrid autókat. A tapasztalata jelentős. Korábban, már volt szerencsém több Toyota modellhez is, de hybriddel még nem volt dolgom. Anno szervizlátogatásaim alkalmával mindig átsétáltam a szomszédos Lexus szalonba, ahol egy-egy modellbe beülve csodáltam nagyszerűségüket.


Most végre, elérkezett a próba ideje. Sokat hallottam és olvastam már a hibridekről, a villanymotorok karakterisztikájáról, de nem tudtam igazán elképzelni. Gondoltam, a nyomaték azonnal ébred, s visszaemlékezve gyermekkorom trolibuszozásaira, amikor a magát elengedő sofőr mellett, úgy áradt a troliból a nyomaték, hogy az utasok a kapaszkodókon zászlóként feszültek, mint Károly bácsi Frakk után, a póráz végén, a mesében.


Mitől is különlegesek ezek az autók? A hybrid technológia, villanymotor(ok) és belsőégésű motor egy autóba építésén alapszik. Régebben az úgynevezett mild hybridek kétféle üzemmódban voltak használatosak: benzin, vagy benzinüzem elektromos rásegítéssel. Mára ez a full hybridek esetében három üzemmódig fejlődött: benzin, elektromos, együttes. Miért jó ez, mi a jelentősége?


A belsőégésű motorok üzem közben, köztudottan szennyezik a környezetet. Forgalmi helyzettől függően több-vagy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. Tipikusan fokozottan szennyező üzemnek számít minden elindulás és gyorsítás.


Ezek halmozottan jelentkeznek városi használatkor, normál, lámpától lámpáig haladás esetén is. A csúcsot, maga a délutáni csúcs, vagyis a kemény dugók jelentik. Mindnyájan ismerjük, Karácsony közeledtével, vagy pusztán egy esősebb napon sok honfitársunk érez olthatatlan vágyat, hogy autóval intézzen aznap mindent.


A nagyvárosok úthálózata, durván száz évvel ezelőtti, akkori luxus igényeket tükröz. Mára ez kevés, kinőttük. Sajnos mese nincs, a házak egymástól mért távolsága adott, az átáramló autók száma pedig évről-évre nő.

A buszsáv egy remek találmány, amennyiben a meglévő sávokhoz hozzáadják. Amennyiben azokból elveszik, csak a káoszt növeli. Erről később, külön cikkben értekezünk.


Visszatérve a hybridekhez, legnagyobb előnyük a városi dugókban, a tili-toli, 10 perc alatt 20métert haladunk forgalmi helyzetekben tűnik ki. Töltött akkucsomag esetén 2km-t is képesek szín elektromos üzemben megtenni. Ehhez nem kell kommentár, ilyenkor a kipufogó csupán dísz-üzemmódban parádézik. Késztetést azért ne érezzünk tájvédelmi körzeteken áthajtani, ugyanis a belsőégésű motor kizárása mellett, az autó azért továbbra is szennyez. A fékpor nagyon agresszív, mérgező anyag, a gumik is kopnak, olaj is csepeghet az autóból, az ablakmosó folyadék is kijut a természetbe használat esetén, sőt, maga az elhaladás is okozhat nagy károkat, ritka növényeken áthajtva! A tuti előny így városok aszfaltjain kamatoztatható.


Az Auris, egy kimagasló műszaki szinten álló Toyota.

Sajnos a közelmúltban a gyártót sok alaptalan vád érte, jellemzően Amerikában. Nem tisztünk ezzel bővebben foglalkozni, a Toyota védelmére álljon itt csupán néhány gondolat: minden forgalomképes autón van fék, van kézifék, van kormány, váltó függvényében motorfék és kuplung, van gyújtáskulcs, mind- mind lehetőséget kínálva a lassításra. Amennyiben valakinek egy baleset alkalmával már a fékre sincs ideje rálépni, bármi is van a gázzal, az nem a gyártó, hanem az ember, az emberi tényező hibája!


Tehát az Auris HSD összetettsége miatt, tesztünkben most a mindennapi használhatóságát vizsgáljuk, a teljes műszaki háttér leírása pedig külön cikk formájában itt található.


Sok tesztautót volt már szerencsém átvenni, de ilyen alapos tájékoztatásban még sosem részesítettek. Köszönet érte! Szükséges volt, ugyanis az Auris pofon-egyszerű kezelhetősége csak akkor igaz, ha az ember végighallgatja azt a 10-15 percet, amíg elmondják, mit várhat és hogyan éljen együtt az autóval.

Az első meglepetés villamos üzemben ért, nem ütött akkorát, mint egy trolibusz. Persze, nem is volt piros…..


A kékszínű start gomb megnyomása után, néma csöndben,


a „ready” felirattal tudatta, mehetünk,


majd a szemet gyönyörködtetően szép, játék-váltó D állásba pöccintése után, halkan megindult. Érzésre kicsit steril. Szokni kell. Megszokva viszont remek. Jó érzés csendben, villamos üzemben gurigázni.

Azért csak gurigázni, mert így túl magas sebességre nem képes az autó. Nekem 60km/h sebességre sikerült tisztán villany üzemben feltornászni. Gyorsulásról ilyenkor túlzás beszélni, a sebességmutató ekkor morfondírozó üzemmódban találtatik, a hatvanas sebességet nagyjából másfél perc alatt értem el álló helyzetből.


Igazán nem bántam, hat az autó a vezetőre! Az amúgy versengő, előzgető habitusomból, gyorsan átváltott nyugodt, a türelmetlenkedőket megmosolygó úriemberré. Komolyan tetszett.


A második meglepetés, benzin üzemben ért. Pillanatok alatt éledt a motor. Kerestem a gyengéit, teszteltem állóhelyből kilőve, 20km/h-ról, 40km/h-ról hirtelen gyorsítva, de nem leltem. A villany üzemből a váltás szükség esetén pillanatok alatt megtörténik, észrevétlennek csupán azért nem nevezném, mert a benzinmotor a CVT fokozatmentes váltón keresztül, dízeleket megszégyenítő nyomatékkal tol egészen a törvényes sebességhatárig. Remek!

Normál használat esetén figyelni kell a kijelzőt, mert tényleg észrevétlen az üzemek közti átváltás. Remélni sem mertem ennyire tökéletes összedolgozást!


További előnyt jelentett számomra, –a megrögzött kézi váltó rajongónak- a „B” azaz brake, vagyis fék-motorfék üzemmód alkalmazása. Jutalomként a teljesítmény-mutató a CHG (charge) magyarul töltés tartományba szalad, tudatva velünk, épp betárazzuk az elektronokat a következő lopakodó ciklusunkra!


A másik, komoly jutalom, ami sajnos csak rövid ideig látszik, a motor leállítása után, egy, az addigi vezetésünket értékelő diagram. Az oszlopok magassága fordítva nő, stílusunk üzemanyag-igényével, vagyis a 7 liter/100km értékhez a legkisebb oszlop, míg a 4 liter/100km értékhez a legmagasabb oszlop és az „excellent” felirat dukál.

Ez a járgány tényleg nevel! Azt vettem észre magamon, a gyorsulási-versenykedvem pillanatok alatt elszállt és átcsapott megfontolt, a gázpedált csak simogató, tojáshéjon egyensúlyozó, a környezetért komolyan aggódó felelősséggé.


Régebben csak nevettem, a társaságban fennhangon dicsekvőkön, akik nem győztek egymás alá licitálni, kinek fogyaszt kevesebbet az autója. Most sem tudnak magukkal ragadni, de jó érzés minden alkalommal, saját magunkkal versengve, azt látni a műszerfalon, hogy ügyesek voltunk! Az Auris igazi küldetése nem is a spórolás, hanem a környezetvédelem!


Remekül kifejezi az autó és a természet viszonyát, ez a nappali menetjelzőt bemutató kép, amin szépen látszik, a levendulák elégedetten simogatják az Auris lökhárítóját. Idilli!

A spórolást említve, nézzük kicsit a számokat, megéri-e? Ahogy minden, ez is viszonylagos. Aki a természet iránt érzett felelősségétől vezérelve vesz ilyen autót, annak mindenképp, jobbat nem is találhatna! Sajnos hazánkban a nagytöbbség még nem tart ott, hogy meggyőződésből, jókedvében vegyen egy autót. Ezek az emberek gazdasági alapon hozzák meg a döntéseiket.


Az olcsóbbik Auris HSD, Luna listaára: 6.560.000Ft, amit most bevezető kedvezménnyel mérsékelnek 6.210.000Ft-ra. Nem kevés. Tegyük hozzá, aki csak egy kicsit is rajong a technikáért, az gyorsan belátja, ugyan az autó, csupán egy kasztnival rendelkezik, de két motort adnak hozzá, jóval több akksival, mint széria társaihoz, és a bolygóműves váltóról se feledkezzünk meg, igazi csemege. Innen nézve, sokkal jobban megéri, mint hagyományos társai.


Visszatérve az érzelemmentes számokhoz, a spórolós vevők a dízelt részesítik általában előnyben. Jelen esetben a legkisebb, 1,4 literes dízel Auris, ugyancsak Luna felszereltséggel 5.210.000Ft-ért kelleti magát. Ez a bevezető akció ideje alatt, pontosan 1.000.000Ft árkülönbséget jelent a két gép között. Sajnos! Figyelembe véve, a gyári, katalógusban közölt adatokat, a két összevetett modell fogyasztása csupán egy literrel tér el egymástól a HSD javára. Mai árfolyamon a gázolaj literenkénti 400Ft-os árával számolva, 250.000km megtétele után kerül a két autó ára csupán egálba. Ez itt a baj! A Toyota, mint gyártó, mindent elkövet egy, a környezetet kevésbé terhelő jármű előállításáért, míg a gazdasági környezet, meg sem moccan.


A Decens Magazin nem politizál. Pártállástól függetlenül viszont, azt azért látnunk kell, az elmúlt húsz évben, bárki is kormányzott, semmit sem tett a hybridek elterjedéséért. Jóléti társadalmakban a kormányok jelentős kedvezményekkel segítik a környezetbarát megoldások elterjedését. Mi hol tartunk? A regisztrációs adót 190.000Ft-ban állapították meg minden hybridre, és itt vége a jó hírek felsorolásának. Közvetlen támogatásra, és ehhez való forrásokra nem is lenne szükség, csupán csak egy kis lemondásra! A jelenleg még 25%-os ÁFA elengedése már a dízelek árszintje alá juttatná, az amúgy kevesebbet fogyasztó HSD-t. Megfejelve ezt a regadó elengedésével, esetleg további adókedvezmények (HSD flottát üzemeltető cégek, többgyermekes családok számára) nyújtásával, már mindenki számára világos lehetne, ez a piac leggazdaságosabb vétele. Az így felduzzasztott darabszám gazdaságélénkítő hatással bírna, több ember járhatna fiatalabb autókkal, s a több autó bizony több karbantartást is jelentene. A karbantartásokkor felhasznált anyagok ÁFÁ-ja visszapótolná az új hybridek eladásakor keletkező adóhiányt. A nagyobb darabszám nagyobb létszámú kiszolgáló személyzetet igényel, ami után a befizetett járulékok összege is sokszorosa lehetne a mai szűkösnek! Így tényleg előbbre juthatnánk!


A hagyományos és a HSD Aurisokat egymás mellé állítva, ki kell nézzük a szemünket, hogy a különbségeket felfedezzük.



Hátulról az alacsonyabb hasmagasság,



a kék aláfestéssel 3D-sé kiemelt márkaembléma,



és a hosszabb hátsó tetőspoiler jelentik.



Oldalról az alu felnik mintája és mérete tájékoztat.



Elölről pedig az eltérő kötényspoiler, a nappali fények és a félig zárt hűtőmaszk adják az eltérő megjelenést.


Közelebbről láthatóvá válik még néhány hybrid és HSD felirat.



Belül az eltérés még csekélyebb. Fordulatszám-mérő helyett üzemállapot mutatót, váltó helyett joystick-ot, gyújtáskapcsoló helyett pedig egy kék startgombot találunk.


Az igazán figyelmesek észrevehetik az akkucsomag jobb hátsó ülés melletti, az utastérbe nyíló szellőzőjét.



A csomagtartó láttatja leginkább az eltérést, az akksik mögött kisebb mélyedés tátong csupán.


A hátsó tengely fölé beépített energiatárolók megemelik a padlószintet. Ennek ellenére, sikerült egy szükség pótkereket elrejteni. Gratulálunk!


Most már az azonosságokra figyelve, álljon itt néhány tipikus Auris tulajdonság. Megjelenésekor sok vitát kavart, mostanra teljesen elfogadottá vált, az amúgy hasznos, a gombokat a vezetőhöz közelebb hozó, közúti tereptárgynak is beillő, hidat imitáló középkonzol.


Innen nézve, kifejezetten szép. Nem csak az Aurisra, hanem a legtöbb Toyotára jellemzően kiváló a külső tükör, közepes mérete ellenére szinte holttér mentes, a mögöttes és oldalsó forgalomból sokat láttató.


Aurisos viszont az „A” oszlop íve, és formája, ami sajnos sokat kitakar a látómezőnkből.



Jó fogású és szépen formázott a kormány, alsó lecsapása a versenysportot idézi. Dízelek már futnak a 24 óráson, talán egyszer még hybridek is fognak! Meglátjuk.


Összegezve tapasztalataimat, elmondhatom, az Auris HSD tényleg remek autó. A Toyota a mai legmagasabb technikai szinten készíti hybridjeit. Mindennapi használata könnyű, az üzemmódok észrevétlenül folynak egymásba. Ami a hybridek sutaságát adja, az az akkumulátorok fejlettségi szintje. Mindnyájan tudjuk, telefonok, laptopok esetében is, limitált az eltárolható energia mennyisége. A Toyota a motort és a hajtást megalkotta, már csak az akksigyártóknak kell addig eljutniuk, hogy pár-száz kilométert elektromos üzemben is elmehessenek ezek az autók. Jövőre várható a plug in Prius, ami a jelenlegi öntöltő mechanizmuson kívül konnektorból is tölthető lesz, megnövelt, 100km/h körüli elektromos végsebességgel és növelt húszon-harminc kilométeres elektromos hatótávval. Nagyon várjuk!


Szubjektív megítélésem szerint az Auris HSD-nek két kiemelkedően jó tulajdonsága van, valóban kímélhetjük vele a környezetet és nevelő hatásának hála, vezetési szokásaink környezetbarátabbá válhatnak.


Rossz tulajdonságnak nem nevezném, inkább csak hiánynak, vagy kihagyott lehetőségnek a belső egyhangúságát. Megtervezték, ellátja a feladatát és itt vége. Ne legyen vége! Azért ne legyen, mert ez az autó olyan magas színvonalat képvisel, amivel vezetőik nap, mint nap szívesen szembesülnének! Emlékezzünk csak, a népautók, mára védjeggyé vált, kedves, miniváza-kisvirág gesztusára.


Ettől lesz egy autó személyes, az ilyen apróságok miatt alakul ki erősebb kötődés a tulaj és bizonyos modellek között. Nem azt mondom, hogy a barkácsáruházak, ködöt kibocsátó, mini csobogóit kéne beépíteni, de játszani kéne a tulajok érzelmeivel. Átadáskor a szalonban, bor vagy bonbon helyett, milyen jópofa lenne, egy bonsai fácska, esetleg a kocsiban, egy műfűvel bevont napellenző, vagy virágmintával dekorált belsőtükör keret, virágra hajazó Toyota embléma a kormány közepén, vagy valami. Elég nagy és kreatív a Toyota csapata, hogy tegyen az érzelmeinkért is!


Tesztautónkat köszönjük a Toyota Motor Hungary Kft-nek!

Foto: Aszódi Ádám


Hozzászólások
Hozzáadás Keresés
aMan  - Hybrid   |2011-10-26 10:20:59
Én is a konnektorról tölthető autót várom... szerintem addig ez "csak" egy átmenet.
FT  - dízel és hibrid összehasonlítása   |2015-10-08 17:13:14
Érdemes az összehasonlításban nem csak a fogyasztásra de a két hajtás közötti eltérésre meg alkatrészek hibáira is számolni egyet. Pl részecskeszűrő, a turbófeltöltő, vagy a kettős tömegű lendkerék nincs hibridben ezért el sem romolhat :) Ezek több százezer Ft-os alkatrészek ha javítani cserélni kell. Így már nem a dízelt kell megvenni ha valaki spórol, főleg ha használt autóban gondolkodunk...
Hozzászólás
Név:
Email:
 
Tárgy:
 
Gépelje be a képen látható karaktereket.
 
Képeslapküldés

Lepje meg szeretteit egy
szép képeslappal!

Tovább »

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Népszerű

2013.01.09.
Kép

A bájos Nina Dobrev a Vámpírnaplók című sorozat főhősnőjeként lett egy csapásra világhírű, s vélhetően nők milliói cserélnének...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Szűnni nem akaró köhögés keseríti meg az életét? Nehezen múlik a torokfájása és nem segítenek a patikában kapható szopogatós...   Tovább »
2013.12.01.
Kép

Noha a meteorológusok szerint már csak néhány napot kell várni az idei első hószállingózásra, az otthonainkba egy kis segítséggel...   Tovább »
2012.06.20.
Kép

Egy régi legenda szerint az igazgyöngy a hűség ékköve, amely csökkenti a nő vágyát, s ezáltal a mások iránt érzett vágyát. ...   Tovább »

Korábbi

2011.03.01.
Kép

A brit színész jó ideig élte az ismert, de sztárnak nem nevezhető színészek nyugalmas életét. A legújabb Bondként azonban személye...   Tovább »
2011.03.02.
Kép

Rékasi Károly színművésszel kihívást jelentő szerepekről, átlényegülésről, neves tanítókról, útravalóról, próbákról, és az...   Tovább »
2011.03.21.
Kép

Hiszik vagy sem, Gregor Bernadett félénk gyermek volt, akinek esze ágában nem volt szavalni az iskolai ünnepségeken, és sosem kereste a...   Tovább »
2010.12.02.
Kép

Jacob Blacket mindenki kedveli: a nők a kisfiús mosolya, a férfiak pedig a kőkemény munkával elért izomzata miatt. Az ifjú színész nagyon...   Tovább »
2011.03.14.
Kép

Az írek nemzeti kincse Eithne Patricia Ní Bhraonáin néven született az ország észak-nyugati részén, Donegal megyében. Az Orinoco Flow...   Tovább »